Hoe u doelgroepen met speciale interesses kunt gebruiken in het Google Display Netwerk

internet marketing company

Wat u moet doen als u 90% van de internetgebruikers ter wereld, waaronder meer dan twee miljoen websites, moet bereiken en een deel van het grote potentiële publiek wilt targeten. Om het probleem op te lossen, heeft u flexibele targeting nodig, waarmee u handmatig de sites kunt selecteren waarop uw advertenties worden weergegeven. Ik zal u uitleggen hoe u aangepaste doelgroepen kunt gebruiken om effectieve advertentiecampagnes te maken in het Google Display Netwerk.

Als u bekend bent met de Google Ads-interface, heeft u deze targetingoptie al gezien: deze bevindt zich op het tabblad Doelgroepen. Nauwkeuriger gezegd, het verschijnt wanneer u het item “Wat zijn hun interesses en gewoonten?” Selecteert.

Er zijn verschillende soorten targeting om te bepalen voor welke doelgroep uw advertenties worden weergegeven. Op Google kunt u de verzamelde doelgroepen vooraf selecteren op basis van interesses, gewoonten, zoekopdrachten en interacties met uw site. Het publiek is vaak te breed, wat uiteindelijk leidt tot niet-beoogde gebruikers en het budget verkwist, dus ik raad aan om het te beperken tot de doelgroep.

Wat zijn standaard interessecategorieën

Standaard categorieën van interesses zijn vergelijkbaar met televisiepubliek – dit zijn sterk gegeneraliseerde groepen mensen die naar verschillende kanalen kijken. De tv-zender “Rusland” vertegenwoordigt bijvoorbeeld een oudere demografie, dat wil zeggen mensen die geïnteresseerd zijn in politiek en nieuws. En “Friday” is een jonge vrouw die wordt aangetrokken door reizen, rust, eten, winkelen, schoonheid. Het publiek is breed en gevarieerd, al hebben deze mensen iets gemeen.

Op dezelfde manier bouwt Google een publiek op door de informatie die het van een bepaalde gebruiker ontvangt, te combineren: de pagina’s die ze vaak bezoeken, de tijd die ze op verschillende sites doorbrengen, hun zoekopdrachten, enz. Als resultaat heb je een lijst met voorgeconfectioneerde doelgroepen, gegroepeerd op gelijkenis of aanleg voor iets, bijvoorbeeld: Kunstliefhebbers, Eten en Drinken of Reizen. Maar vergeet niet dat dit grote publiek verwant is aan een televisiepubliek.

De waarde van een aangepaste doelgroep is dat u zelf de criteria voor selectie instelt, wat betekent dat u nauwkeuriger bent met targeting. Dit geeft u meer controle over het proces en zorgt voor transparantie.

Wat zijn speciale interessecategorieën

Het criterium voor het instellen van een specifieke doelgroep is dat u ten minste vijf verschillende interesses, URL’s, locaties of apps heeft die het beste de doelgroep definiëren die u probeert te bereiken.

In mijn ervaring zijn locaties en applicaties zelden toepasbaar en beperken ze uw bereik. U kunt uw nichepubliek alleen richten via URL’s en interesses.

Om ze aan te passen: zoek het tabblad Doelgroep in de advertentiegroep van uw keuze, klik op “Wat zijn hun interesses en gewoonten?” en creëer uw eigen aangepaste doelgroep. Google zal je vragen: “Hoe wil je het noemen?” Je kunt het een leuke naam geven. Ik stelde me voor dat ik me wilde richten op liefhebbers van eiwitkoekjes.

Een op interesses gebaseerd publiek creëren in Google Ads

Ik heb een combinatie van vijf interesses (ingevoerd als trefwoorden) en twee URL’s gebruikt. Voor nauwkeurigheid van de targeting is het het beste om de URL van een specifieke pagina te kiezen in plaats van het websitedomein of de startpagina. In de toekomst analyseert Google de URL’s om een ​​idee te krijgen van het publiek dat mij interesseert op basis van de inhoud van deze pagina’s. Het is onwaarschijnlijk dat er een effectieve advertentiecampagne uitkomt als mijn denkbeeldige bedrijf alleen proteïnekoekjes verkoopt.

Wanneer u speciale doelgroepen gebruikt

Als uw advertentiedoelen zijn:

  • branding,
  • meer controleerbare displaytargeting,
  • reclame voor een specifiek publiek,
  • bereik gelijktijdig met toenemende conversies op de site.

De flexibiliteit om specifieke doelgroepen aan te passen, is handig voor verschillende soorten bedrijven en situaties. Er zijn miljoenen manieren waarop we relevante gebruikers kunnen bereiken door ons op verschillende varianten te richten.

De beste plaatsingen kiezen

Als u al eerder advertenties in het Display Netwerk heeft weergegeven, bekijkt u het rapport Plaatsingen en zoekt u het tabblad ‘Waar uw advertentie wordt weergegeven’. Sorteer de gegevens op basis van uw KPI’s, bijvoorbeeld: conversieratio, kosten per conversie, klikken, etc.

Analyseer op welke plaatsen uw advertenties beter presteren, maar zorg eerst dat u over voldoende gegevens beschikt. Kies geen potentieel effectieve locatie op basis van twee klikken.

Potentieel effectieve plaatsingen kiezen

Kies de top 10 plaatsingen en breng ze naar een toegewijde doelgroep. Voila! Strategie # 1 is klaar.

De logica is dat gebruikers die uw advertentie op bepaalde plaatsingen zien, om de een of andere reden effectiever op advertenties reageren.

Door ze toe te voegen aan doelgroepen met speciale interesses, nodigen we Google uit om plaatsingen te analyseren, het publiek te bepalen en gebruikers op internet te vinden die aan deze criteria voldoen.

Bovenstaande afbeelding toont het stageverslag. De statistiek die ik heb gekozen, is conversies. Aan de hand van het rapport kan ik snel achterhalen welke URL’s het goed doen en deze in een toegewijde doelgroep plaatsen.

Targeting instellen door concurrenten

Doelgroepen met speciale interesses zijn een geweldige manier om de gebruikers van uw concurrenten te bereiken. U kunt ze effectief targeten in het Display Netwerk door sites van concurrenten of bepaalde pagina’s als doel-URL’s te gebruiken of door hun merkzoekwoorden in te voeren als interesses.

De aanpassing ziet er eenvoudig genoeg uit, maar in sommige gevallen moet u voorzichtiger zijn met deze targeting. Als u veel concurrenten heeft of als sommige erg groot zijn met veel verschillende URL’s, is het de moeite waard om een ​​aparte groep of campagne voor hen toe te wijzen om flexibel budgetten te beheren en uitgaven bij te houden.

U kunt zich ook richten op kleinere concurrenten in uw lokale markt. In dit geval is het voldoende om het domein van uw concurrent aan de URL-sectie toe te voegen, als belangen van zijn merk, evenals de producten of diensten waarvoor u concurreert.

We zijn op zoek naar deelnemers aan evenementen

Een andere geweldige manier om de juiste gebruikers te bereiken, is door u te richten op beurzen, congressen en conferenties. Mensen die deze evenementen bijwonen, zullen meer geïnteresseerd zijn in uw product of dienst dan wie dan ook.

We houden rekening met het gebruikersgedrag

Stel dat u reclame maakt voor een skiwinkel. U kunt zich richten op interesses zoals “ski-tips”, “leren skiën”, “ski-workout”. Ze karakteriseren uw publiek duidelijker dan een kant-en-klaar publiek voor de interesses van “skiliefhebbers” of “skiliefhebbers”. Het publiek omvat gebruikers die waarschijnlijk meer geïnteresseerd zijn in uw product, aangezien ze niet alleen naar alpineskiwedstrijden kijken, maar er ook op rijden.

Door uw doelgroepsegmenten te verfijnen, kunt u zich op een lager niveau van de verkooptrechter richten.

Verdeling van doelgroepsegmenten over de verkooptrechter

Bovenaan de trechter staan ​​veel mensen die op de een of andere manier met skiën te maken hebben. Naarmate we onze targeting verfijnen, wordt het bereik kleiner, maar wordt de kans groter dat we de doelgroep raken.

Overweeg, voordat u een specifiek geïnteresseerd publiek maakt, welke zoekopdrachten de meest getargete gebruikers zouden kunnen invoeren.

Conclusies

Met aangepaste doelgroepen in Google Ads kunt u uw targeting nauwkeuriger aanpassen. Dit is een vrij creatieve manier om een ​​nieuw publiek aan te trekken, aangezien u zelf de criteria voor gebruikers bepaalt en de elementen kiest die uw doelgroep kenmerken.

Voordelen:

  • gecontroleerde targeting,
  • een nieuw publiek aantrekken,
  • point targeting instellingen,
  • verschillende combinaties van targetingtargeting,
  • een publiek creëren voor een specifiek product / dienst,
  • tegen lage kosten klikken en conversies genereren.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html