Wat moet je dragen als je op een motor zit?

Als je kiest voor een bromfiets, motor of scooter, moet je ook een bepaald bedrag opzij zetten voor goede kleding, wat de enige bescherming is in geval van een val. En om ervoor te zorgen dat zelfs de ergste crashes licht afgaan, moet je niet aan de verkeerde kant besparen.

Zelfs met een relatief langzame bromfiets kun je buiten je schuld bij een ernstig ongeval betrokken raken. In het belang van je gezondheid is het beter om wat meer te investeren in beschermende kleding, die in sommige gevallen zelfs de waarde van het mobiele voertuig kan overtreffen – veiligheid voorop! Om je te helpen bij het vinden van de juiste outfit voor je fiets, geven we je een aantal goede tips van Motozoom over waar je op moet letten bij de aankoop.

Motozoom: Leder of textiel?

In het geval van een val zijn het vooral de beschermers in het kledingstuk die bepalen hoe goed de impactenergie wordt geabsorbeerd. In het geval van een slip – helaas inbegrepen in de meeste valpartijen – heeft leer het voordeel dat de dierenhuid extreem robuust is en vaak alleen maar schaafwonden heeft, terwijl textielkleding in een vergelijkbare val in stukken is gesneden en niet meer kan worden gebruikt. Dit relativeert de hogere prijs van leer en als je geen schaafwonden op je lederen decolleté tegenkomt, moet je zeker kiezen voor lederen kleding. Of het nu gaat om kangoeroe- of rundleder is vooral een kwestie van kosten, het gewichtsvoordeel en de betere elasticiteit van kangoeroeleer is relatief duur. Dankzij nieuwe technologieën is er nu al textiel met een zeer hoge slijtvastheid en een zeer goede functionaliteit. Het prijsvoordeel ten opzichte van leer gaat echter weer verloren.

In principe moet je natuurlijk nadenken over hoe en waar je gaat rijden. Als je heel sportief wilt zijn en zelfs op het circuit wilt rijden, kun je een lederen pak toch niet uit de weg gaan. Als het gaat om slijtvastheid en bescherming, is er niets beter. De strakke pasvorm voorkomt ook dat de beschermers wegglijden. Het nadeel van leer is dat het minder comfortabel is om op de fiets te dragen dan textiele kleding. Uitgerust met een verstandig membraan, overleeft het regenbuien zonder verlies van comfort – leer kan er alleen maar van dromen (afgezien van zondig duur waterdicht leer). Textielkleding beperkt je ook minder in je bewegingen en draagt zo bij aan de actieve veiligheid.

Tweedelige jassen, of ze nu van leer of textiel zijn, hebben absoluut een stabiele verbindingsrits nodig, zodat het jack niet uitglijdt en zijn beschermende werking verliest in geval van een val. De rits moet ook zo ver mogelijk rond de romp uitsteken – niet slechts een paar centimeter van de rug – en stevig vastgenaaid zijn aan het bovenmateriaal, niet aan de voering. Natuurlijk zijn eendelige pakken nog stabieler – maar dat roept de vraag naar het comfort weer op.

Bij de klimaatmembranen is er ondertussen een zeer grote keuze aan middelmatig geprijsde tot zeer dure membranen – een functionerend membraan is meestal niet goedkoop. Gore-Tex heeft een speciale naam voor zichzelf gemaakt, al zo’n 20 jaar kun je op dit membraan vertrouwen. Al met al zijn er nu verschillende ontwerpen van klimaatmembranen, elk met zijn eigen speciale eigenschappen: Bij de directe coating wordt het membraan aan de buitenste laag van de stof gelijmd. Bij de Z-Liner constructie hangt het membraan losjes tussen de stof. En in de voering liner constructie, is het membraan gelijmd aan de voering.

Motozoom: Zijn handschoenen absoluut noodzakelijk?

Kort en bondig: Ja. Omdat een vallende persoon – op een motor of te voet – het meest geneigd is om reflexief te proberen zichzelf te onderhouden met zijn handen. Bovendien dempen de handschoenen ook de impact en voorkomen zo ernstige schaafwonden en verwondingen aan de botten. Om goed te kunnen functioneren, moet een dergelijke handschoen slijtvast zijn, voorzien zijn van beschermers en zo precies mogelijk passen om te voorkomen dat de handschoen wegglijdt of zelfs wordt gestript. Daarnaast zijn er eisen aan draagcomfort, grip, eventueel waterdichtheid en, logischerwijs, prijs – niemand wil onnodig veel betalen.