Wanneer er wordt gekeken naar onderhoudsvormen voor de automaat zijn dat er niet erg veel, terwijl dit wel heel erg van belang is. Wanneer de automaat niet goed onderhouden wordt ontstaan er vervelende klachten die er in sommige gevallen voor zorgen dat uw automaat kapot gaat. Om een makkelijk overzicht te geven bespreken wij de twee vormen van onderhoud en wat daaraan belangrijk is. Olie verversenTijdens het rijden verbrand de automatische transmissie olie (atf). Dit komt doordat de automaat erg warm wordt. De olie wordt vervolgens aan deze warmte blootgesteld en verbrand daardoor vanzelf. Dit heeft gevolgen voor de viscositeit van de olie. De olie is enorm belangrijk voor de automaat en dient daarom goed te blijven. De atf van grote olie fabrikanten geven vaak een maximale vervangingstermijn van 90.000 kilometer aan. Deze fabrikanten leveren atf aan BMW, Mercedes, Audi etc. Dit is een uiterste dus wij geven meestal het advies om elke 60.000 à 80.000 kilometer de olie van de automaat te verversen. Dit kan handmatig of via een spoeling. Bij handmatige verversing haalt u eerst een deel van de verbrande olie uit de automaat er vervolgens giet u een liter of 3 in de automaat. Wilt u speciale automatische transmissie olie kopen van zeer hoge kwaliteit en voor een scherpe prijs? De tweede manier is via een spoeling. Bij een spoeling wordt de automaat gekoppeld aan een speciale machine, die vervolgens alle olie uit de automaat haalt en nieuwe olie daarvoor in de plaats brengt. Met een spoeling wordt er ruim 3.5 keer zoveel olie ververst als via een handmatige verversing. 95% wordt in ieder geval vervangen en dat is dus enorm van belang om met enige regelmaat te doen. Vuil en ijzerdeeltjesNaast de verbrande olie dringt er ook vuil binnen de automaat vanaf buiten. Hier is niks tegen te doen, maar dit vuil transformeert in zuur en bijt in het ijzer van de automaat. Daarnaast gaat dit vuil zich vestigen op cruciale onderdelen van de automaat, waardoor deze minder goed kunnen werken. Door het bijten in het ijzer laten deze ijzerdeeltjes los en komen in de automaatbak te zwerven. Vervolgens verplaatsen deze deeltjes zich door de bak en dit slijt langs de automaat. Hierdoor gaat de automaat letterlijk kapot door krassen op onderdelen. Beide vormen van nare deeltjes veroorzaken klachten binnen de automaat en uiteindelijk leidt dat tot een kapotte automaat. Gelukkig is er een manier om deze deeltjes te verwijderen: via een automaat spoeling. De machine waarmee de olie wordt ververst kan ook nog eens een reinigingsproces uitvoeren. Hierbij wordt er een reinigingsmiddel door de automaat heen gespoelt, waardoor al dat vuil en losgekomen ijzer weg wordt gespoeld. Dan kunt u zien wat voor vuil, slib en ijzer in uw automaat rondzwerft. Dit is dus enorm van belang want anders wordt dit alleen maar erger en erger. Dat maakt automaat spoelen tot de belangrijkste en meest effectieve manier van onderhoud voor uw automaat.
|